Tunneldrivning
I vanliga fall sker tunneldrivningen i tydliga cykler som, när de upprepas, resulterar i en jämt framåtgående drivningsprocess. Vår omfattande expertis gör att vi kan ta hänsyn till byggplatsens krav och planera arbetet så att säkerheten och miljön beaktas i varje skede av projektet.
I vanliga fall fortskrider sprängningsprocessen fem meter åt gången
Arbetet börjar med en inledande undersökning och planering, efter vilket spränghål borras. I ändan av tunneln borras hål som fylls med patronerade sprängämnesrör eller emulsionssprängämne som pumpas in i hålen. Efter det sker sprängningen, varefter tunneln ventileras i 30–60 minuter. En sprängning förlänger tunneln med cirka 5 meter, förutsatt att miljön inte ställer begränsningar på vibrationer. Under normala förhållanden kan man i regel genomföra en sprängning per dag och tunnel.
Efter sprängningen lastas och transporteras sprängstenarna bort från tunneln. Sedan rensas tunneln mekaniskt för att avlägsna löst stenmaterial från tunneltaket och närmiljön för att säkerställa tunnelns säkerhet. Innan sprängningsarbetet fortsätter kan tunneln vid behov förstärkas med förstärkningsbultar eller sprutbetong.
Tunneldrivning via sprängning gör att projektet kan fortskrida i jämn takt. Noggrant planerade sprängningar orsakar inte faror eller överdrivna störningar för miljön. Vi har genomfört otaliga tunnelsprängningar i gruvor och infrastrukturella projekt och vet hur man utför sprängningar på ett framgångsrikt och säkert sätt. Före sprängningen utförs gör vi kartläggningar och riskbedömningar som påverkar sprängningsprocessen samt övervakar noga till exempel vibrationerna som sprängningarna orsakar.
Varje tunneldrivning är ett unikt projekt
Även om tunneldrivning är ett rutinjobb för oss kan tunnelns plats avsevärt inverka drivningsprocessen. Till exempel vet man inte alltid i förväg om tunneln måste tätas, utan detta avgörs med undersökningsborrningar och vattenåtgångsprov. Tunneln kan undersökas 20 meter i taget, och vid behov kan berget tätas med injektering.
Bergkvaliteten är en viktig faktor som påverkar genomförandet av tunneldrivningen. Bergkvaliteten avgör till exempel hur mycket berget måste förstärkas efter sprängningen för att garantera säkra arbetsförhållanden.
Särskilt när det handlar om infrastrukturella projekt måste man ta hänsyn till underjordiska utrymmen, korsande tunnlar och andra tunnlar som ansluter till befintliga tunnlar, så som avloppstunnlar. På så sätt kan de nya tunnlarna drivas bredvid eller ovanför befintliga tunnlar utan att i onödan störa verksamheten i dem eller andra underjordiska utrymmen.
Tunneldrivningar som vi har gjort:
- 2/2013–9/2013 Avloppstunneln vid Merikantovägen, beställare Destia Oy, entreprenör HSY – Drivning av bil- och avloppstunnel 450 m och 8 500 m3
- 2015, 2016 Västmetron, beställare Destia Oy – tunneldrivning för utbyggnad av Västmetron 1 500 m
- 6/2016–6/2017 Västmetrons metrodepå i Mossberget, beställare TYL Sammalvuori – Drivning av depåns tunnlar och hallar 140 000 m3
- 1/2019–10/2020 Finnoo 2, HSY – Drivning av avloppstunnlar och pumphallar 4 000 m
- 5/2022–10/2022 Kevitsagruvan, beställare Boliden Oy – drivning av pumptunnel 170 m
- 5/2023–8/2023 Pargasgruvan, beställare Nordkalk Oy – drivning av ramptunnel 340 m
- Pampalogruvan – Fördjupning av snedtunneln inklusive gruvgångar ca 1000 m och 28 000 m3
Kontakta oss
Lämna oss dina kontaktuppgifter och ett meddelande i fritt format genom att använda schema nedantill, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.